KLIK-KLIK

Friday, November 9, 2012

MEKAP CARA ISLAM

Assalamualaikum...wbt...selamat petang...alhamdulilah..bru je abis mesyuarat dgn syarikat konsesi berkenaan cabutan undi utk "highway bowl" y akan diadakan pd minggu hadapan..al maklum la..da jdik urusetia...urus la sgt..hahaha..ptg nie sempat menconteng seblom tggu masa nk balik (5.30 p.m).... juz nk sharing je...terbaca 1 majalah (al-islam) blh thn jugak isi kandungannya...baca punya la baca..terjumpa 1 info berkenaan..............................................................kt bawah ye...hahahaha..


MEKAP CARA ISLAM

  •  untuk muka = WUDUK
  • untuk bibir = ZIKIR
  • untuk mata = TUNDUKKAN pandangan
  • untuk suara = baca ayat AL-QURAN
  • untuk tangan = SEDEKAH
  • untuk sihat & selamat = SOLAT
  • untuk hati = TAQWA kepada ALLAH



**selamat mecuba,,,

Wednesday, November 7, 2012

7e

here i come......huhu..ooppsss..lupa lak..assalamualikum...wbt....semoga y sedang baca nie dirahmati oleh nye...amin...hurmmm..mesti korang tertanya2 nape title kt ats "7e" kn??kn???..sje je nk wt propa...hari nie kan 7 november 2012 law ckp oram putih seven eleven jd nk senang 7e jela ek..hahaha.. juz wanna 2 sharing ..hav fun..ahakssss2x.


07112012


BERDEBU....

Assalamualaikum...wbt.. fuh..fuh.. da lame xjengah...rindu nye nk conteng2..alhamdulilah.. da 1 tahun lebih kt sini...syukur sgt2..masih boleh bernafas di bumi ini...hurmm..utk makluman sy masih setia berkhidmat dengan LLM (lembaga lebuhraya malaysia). Agaknya jodoh sy dgn nye masih kuat... hahahaha...
Punya la lama x jengah..da brsawang n berdebu..hahahaha...fuh..fuh...habuknya...hahaha...ooooo..mentang2 bos n pegawai xde boleh la berjimba-jimba cuci mata..haha..sudah mnjadi kebiasaan..kucing xde..tikus berkeliaran bebas....huhuhu...alhamdulilah... TQ

pic terkini..hahahahaaaaa


Wednesday, August 1, 2012

HELLOOoo

Assalamualaikum..wbt..

hai kwn2x...hurmm da lame betol x update..al maklum la..bz giler kot (sje je).. mungkin masih smpt utk mengucapkan Salam Ramadhan & Selamat berpuasa kpd semua umat islam di seluruh dunia...

hari nie trgerak hati nk conteng2,,.tuk pengetahuan kowang skrg tgh bz nge events..tmbhan pula mndpt pggilan temuduga utk post y lebh baik..tp sgt sedey sbbnya utk post pen.pegawai penguatkuasa, berat xmlepasi ap y dikehendaki oleh pihaknya..manakala post setiausah pejabt..suda selamat ditemuduga..mintak2 dpt la.. selain drp 2 still aktif mncri kerja2 lain...tuk keje y lbh baik drpd skrg..

Bulan ramadhan nie betol2 memberi keberkatan.. tuk pengetahuan kowang pd bulan nie..rezeki mencurah2..alhamdulilah..syukur..

wlaupun bulan puasa..events still dijlankn seperti biasa..misalnya tuk program CSR..seperti biasa sy ditugaskn utk mnjdi urusetia..kdg2 utk jemputan,pendaftaran,godiess dll..

semoga..hari2 y bakal mendtg lbh bai dr hari semalam...wish me in luck!! (*_^)

Monday, May 28, 2012

JOM JENGAH

olas.. lme aq xjengah blog aq nie.. al maklum lah terlampau bz..sejak pindah umh nie..keje pom bertimbun..xmng tgn dibuatnye..owg pnting la kte kn..nie pom sbb bos xde..smpt jengah my lovely blog y da lme xjengah..tuk pengetahuan kowang aq da pindah kt Putrajay presint 9..lps pindah life da xcm dlu...kdg2 rse tertekan pom ad...nk mtk cti pom cm srba slh..pe aq rse skrg rse PENAT yang amat sgt..juz nk luah pe y aq rse skrg...pape pom aq hrp smua y dijadualkan berjalan dgn lancar...hmmmm..t law de mse aq cnteng lg ek..k

"SELAMAT BEKERJA"


Friday, April 20, 2012

14 hari MC

salam..pe kaborrr??lme x mnconteng kt cni..huhuhu..nk kte BZ xkot..sbb da tkr shif..huurrmmm...law kowang nk tao..sebenarnya Aq x brpe nk sihat...2 minggu dpt MC dr doc..hahaha..cm hbt je..MC btol ea..bkn y cm kes skunk duk beli MC..actually aq trkene virus "CHICKEN POP"da tua2x bru kene..malu nge udak2x je...firstly aq xtaw pom, sbb mse 2 juz dmn bese..tgh brt ati p la check nge doc,bese la bg ubt je sok kene dtg bliksbb nk kene ambik darah tkt kene denggi,mklum la kt kwsn umh aq nie da de y kene..

sok pagi nye dgn mke x brslh aq pg la klnik nk ambik drah..mak ooiii..ramai la plak..jenuh mnggu...smpaikn trgaru2x xtaw knp...time aq jpe doc...aq gtaw trus asal gtal2 n de bintik kecik kt tgn....doc tnpa sgan silu bt post mortem kt aq..."ooo nie kene chic pop, xpela sy bgi ubt n MC..."ooohhh yeke doc jd xyah ambik la darah ek..cm gud2x je.sbnrnya tkt kene cucuk...hahaha..hampeh tol even da taw skit pe still kene ambik darah..mak aii skit nyeeee....sabor jeee...tye doc lme ne nk sembuh,,plg cpt 1 mgu pgl lame 2/3 minggu..mak ai lme nyeee...bru taw kene mnde alah nie lme 2....

hurmmm..dpt MC 1mnggu??cm xcye je..ap lg blik umh trus pack brg..roger my big bro anta hentian putra...terus blik kg wa ckp lu..smpai je bli tket trus naik bas...sngnye hdup..lalalala..7 jam lam bs,,smpaikan da naik kematu pgg akhrnya smpai...xtaw nk ckp cm ne..sgt la epy,,org first aq tgk wktu trun bas adlah "DIA"...wauuu bhgianyaaa....even kt muka na naik bintik..hahahaha

fuuuhhhhhh...selamat smpai umh...law kowang nk taw igtkn blik kg ley bt pe y kita ske tp hampeh.mkn kne pntg,xlh sbarangan mkn,hjn xleh,ni xleh,cm tension je..mklum la risau anknye skit..tp pape pom tenkiu kpd my lovely father y selalu sdiakan mknn tuk ankmu ini spnjng trkene virus nie...tuk pengetahuan kowang sampai 1 mse mke aq da jd teruk,mke naik bengkak,cm alien pom ad..smpai kn adik aq y kcik pom ktwa je tgk mke..hampeh tol dpt adk cm 2...mse 2 trseksa la cket..nk mdy,nk brg,nk dduk,sbb bende nie da jd besor2x..cm org bru pas pantang laaa...tp y syok nye...even mke da jd cm 2 still kua umh coz jd driver ayah n tok pg hspital,,makluman ank n cucu misali...hahaha...disbbkn bende alah nie jgk ptma kali dlm hdup aq kua umh brkaca mata...bab kte "sidia" cm artis lari dri gosip je..hehehe.sbnrnya nk cover bhgian mke xnk bg org tgk coz aq cm segan silu je..xpasai2x jd kes lain ble tgk mke aq mse 2...

alhamdulilah selama 2 minggu kt kg..bende nie da ok,tp y sedihnya dia minggalkan kesan kt mke n bdan aq...prut oh prut...hahaha..well minggu nie da start keje sprti biasa..trharu sgt ble dak opis tnye da lme cuti da sihat k??hahaha..cm lucu je...pape pom tengs kpd my my fmly,kwn2x,spnjg aq kene bende nie..byk nshat n pntg larang y aq bru taw law kene bende nie..huhuhu..sape2x y blom kene BEWARE trutama bg umo cm aq n keatas...hahahha.... (^_^)

still kua umh even kene chic pop...hahaha






**p/s: encem & d beast....hahahaha


Tuesday, March 27, 2012

GUA UPDATE.

fuhhh...fuhhhhh....cm lme je x update blog..da brhabuk kottttt...nk kte Bz,Bz la sgt..sbnrnya gua da trkena pnykit M.A.L.A.S.......hahaha..cian kn??nsb mlm nie da dpt ubt dr sesorg..ten a lotss..pasni tggu laaa..juz nk bgi taw..
mlm nie GUA UPDATE BLOG...hahahaha,,tQ


Thursday, March 8, 2012

WANITA..

08 Mac 2012 - "HARI WANITA"
To the most beautiful women in my life..."HAPPY WOMEN'S DAY".. really luv u all..
Sejarah smbutan Hari Wanita(HW) prtama diraikan di Manhattan, Amerika Syarikat pada 1908..HW bermula ksh wanita biasa mncipta  sejarah prjuangan wanita berabad abad lamanya utk prsamaan hak, keadilan, keamanan, & kmjuan dlm khdpn dkgsi dgn kaum llki. Kini smbtan HW adlh smbolik kjyaan wnita sluruh dunia.. Hri ini juga smua wnita slruh benua tnpa mngira ltr blkg agama, geografi, kaum, budaya & politik brkumpul, brmuafakat, brstu & brsma2x mnymbutnya dgn prsaan muhibbah & ceria..Pristiwa itu brlku pada 8 Mac 1857, pd trikh ini 1 mgok bsr-bsran di adakan oleh brtus wnita y mnjdi bruh klg di klg kain & pkaian di New York. Mrk mlncrkan mgok krn mntg kzliman mjkan & msyrkt kpitalis y mngeskplotasi kringat & tnga dgn byrn gji amt rndh, msa krja pjg srta keadaan suasana tmpt krja x brprikemanusiaan. 1 prhmpunan bsr diadakan mmbbitkn 2000 wnta y bkrja dlm sktr prindustrian. mrk brkmpul mgadakn mogok mnuntut hak asasi mrk antranya mnuntut  pmbyrn gji lbh adil, kbjikn pkrja wnta dprtgkatan, prubahan prundangan y lbh adil trhdp wnita & hk mngundi dlm pilihan raya..Akibat siri prhmpunan & mogok itu, ia mnjejaskn pngluaran sktor prindustrian y amt brgntung kpd tnga bruh y mjoriti WANITA..pristiwa itu mengilhamkn sorg pjuang hk asasi wnita dri Jerman, Clara Zetkin utk mrngka usul bgi dbncgkn pd prsdgan antrabangsa wnita sosialis y mnumpukan pd pmlihan trkh y ssuai utk tuntutan mrk.Prsidangan y dhdri 100 wnta dr 17 ngra sluruh dunia mwkili prtbhan, prti sosialis, kelab pkrja wnta trmsuklh 3 wnita prtama y trpilih dlm Prlimen Finland, mnymbut baik cdgan Zetkin & lahirlah "HARI WANITA ANTARABANGSA"Hinggalah pd 1910, Prstuan Wanita Sosialis Antarabangsa memilih trkh 8 Mac sbgai hri smbtan wanita seluruh dunia. Lma-klmaan luahan rsa & pnderitaan wnita di srata dunia mndpt prhtian & akhrnya kupayaan mrk sdkit demi sdkit mndpt pengiktirafan. Seorg sosialis Amerika Syarikat, Lena Hewis mengumunkan bhwa tggl 8 Mac bkn lh brtujuan mraikan sesuatu sbliknya hri utk mrncang @ mmkirkan usha y prlu dlakukan bg mmantapkan keadaan wnita dislruh dnia. Rentetan prjuangan & ktbhn wnita slruh dnia, pd 1945, Prtbuhan Bangsa2x brstu (PBB) mngiktiraf wnita & memilih 8 Mac tarikh itu pringatan utk wnta sluruh dunia. Tanpa dsdari Hari Wanita Antarabangsa adlh titik tolak kpd prkmbgn & kmjuan wnita hri ini tdk kra dimna sja mrk brada. Pd  thn sma juga, 1 prlmbgaan mgenai skongan kmpen hak ksamaran ditandatangai olh PBB tlh mmbktikn ksunguhan prtbhn dunia itu.Sthn slps itu, 1 Suruhanjaya Kedudukan Wanita diwjudkn y brfungsi utk myediakan laporan & mengadakan bbrpa usul & cdgan dlm mengetengahkan hak wnita dlm Politik, Ekonomi, Pendidikan & Sosial..Stiap 5 thn, Prsidangan Dunia PBB mengenai Wanita srta forum Badan Bukan Kerajaan mengenai Wanita diadakan bagi menemukan smua prtubuhan wanita selruh dunia.....(sumber RATU, BH...)


i proud 2 b a "women"



Slmt hri wanita tuk semua y brgelar wanita..xkira kecik besor, tue muda..semua nya ttp wanita..y ciplak xkira ek..hikhik..sesunguhnya sy bangga memiliki wnita itu,bgitu bsr pngorbanan y dilakukan shgga x trbals..tenkiu mom.. PN ROBIAH BT SALLEH..... (^_*)




p/s: hargai la wnita y anda syg...

Wednesday, March 7, 2012

MENANGISLAH...

Tidak tertanggung menahan sebak didada, trse berat dan menyakitkan..Air mata mula bergenang, mata brkaca lalu dikatupkan kelopak mata.. Setitis air jernih mengalir di sudut mata.. Setitis demi setitis dan akhirnya ia sudah tidak mmpu dibendung lagi.. Empang air mata pecah, dismbut dgn sedu sedan memanjang..Sedu sedan pembuka bicara, air mata jadi pencerita tanpa kata2x, namum jelas maksudnya..Air mata bercakap tanpa kata2x ttg isi hti y trsembunyi..Menangislah sepuas-puasnya & lpskn KESEDIHAN, sbb didalam islam jika ada mslh kita disuruh brkongsi dgn org y boleh dipercayai..luahkan ap y trbuku dihati dgn tangisan, krn ia mmpu meringankan beban..sbb itulh org perempuan lbh pjg umo nya dan jrg sakit jangtung krana air matanya,,dan air mata itu dilepaskan tknn.

menangislah..




***rahsia dihati xsiapa y tahu....

Monday, March 5, 2012

BAWAKU PERGI..

olas...slmt mlm..hurmm..mlm nie aq xtao nk bt pe..tetibe trigt lgu y slalu aq dgr mse kt opis..dgr je tp xtao tjuk..slalu aje dgr cm best plak ek..bke je radio emg akn ad lgu nie..ske2x..skunk pom duk dgr lgu nie..nk download trus p tenet slow..blh lyn jela..hakhak..ske2x..lgu nie ad byk mksud law kite btol2 hyti liriknya..law dgr skli 2 mgkin rse cm tah pape je lgu..tp ble selalu cm ok r...law sape y btol2x nk tao lbh lnjut ttg lirik lagu 2 aq da copy paste kt bwh..blh la kowang hayati btol2x ek... (^_*)



**bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

tengah malam nanti
tolong jangan lupa
jangan mungkir janji
aku dah teruja
sudah cukup lama
aku tunggu saat ini
sejak kali terakhir kau hantar pulang
hidup sungguh sepi
tolong jangan bilang mama
tolong jangan bilang papa
malah jangan bilang teman karibmu
jangan bilang sesiapa

oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

mata dalam kaca, topi berceloreng
sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
hanya perlu siul, tidak tekan loceng
hero sudah sampai, cepat terjun dari loteng
kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng
bawa bekal air muka cuci aib bopeng
lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng
lari dari kenyataan, mula kisah dongeng

tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga

(ulang rangkap ** )





***ske sgt lirik ""jgn bilang mama..jgn bilang papa..""

Saturday, March 3, 2012

HATI REMAJA..



PATUTKAH BERKAHWIN AWAL...??



Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?

Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?

Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?

Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)





***Rahsia dlm hti xsiapa pom thu mlainkn tuan empunya shja..setiap org ad keinginan trmsuk la ""AKU""

Thursday, March 1, 2012

BRITISH ENGLISH vs MALAYSIAN ENGLISH


Who says our English is teruk? Just read below - Ours is simple, short, concise, straight-to-the-point, effective etc.

1)WHEN GIVING A CUSTOMER BAD NEWS

Britons: I'm sorry, sir, but we don't seem to have the sweater you want in your size, but if you give me a moment, I can call the other outlets for you.
Malaysians: No stock.
2)RETURNING A CALL
Britons: Hello, this is John Smith. Did anyone call for me a few moments ago?
Malaysians: Hello, who call?
3)ASKING SOMEONE TO MAKE WAY
Britons: Excuse me, I would like to get by. Would you please make way?
Malaysians: S-kew me.
4)WHEN SOMEONE OFFERS TO PAY
Britons: Hey! Put your wallet away, this drink is on me.
Malaysians: No need lah.
5)WHEN ASKING FOR PERMISSION
Britons: Excuse me, but do you think it would be possible for me to enter through this door?
Malaysians: (pointing at the door) Can ah?
6)WHEN ENTERTAINING
Britons: Please make yourself right at home.
Malaysians: No need shy shy one lah!
7)WHEN DOUBTING SOMEONE
Britons: I don't recall you giving me the money.
Malaysians: Where got?
8)WHEN DECLINING AN OFFER
Britons: I would prefer not to do that, if you don't mind.
Malaysians: Don't want lah.
9)IN DISAGREEING ON A TOPIC OF DISCUSSION
Britons: Err...Tom, I have to stop you there. I understand where you're coming from, but I really have to disagree with what you said about the issue.
Malaysians: You mad ah?
10)WHEN ASKING SOMEONE TO LOWER THEIR VOICE.
Britons: Excuse me, but could you please lower your voice? I'm trying to concentrate over here.
Malaysians: Shut up lah!
11)WHEN ASKING SOMEONE IF HE/SHE KNOWS YOU.
Britons: Excuse me, but I noticed you staring at me for sometime. Do I know you?
Malaysians: See what, see what?
12)WHEN ASSESSING A TIGHT SITUATION.
Britons: We seem to be in a bit of a predicament at the moment..
Malaysians: Die lah!!
13)WHEN TRYING TO FIND OUT WHAT HAD HAPPENED
Britons: Will someone tell me what has just happened?
Malaysians: What happened ah? Why like that one lah?
14)WHEN SOMEONE DID SOMETHING WRONG
Britons: This isn't the way to do it. Here, let me show you.
Malaysians: Like that also don't know how to do!
15)WHEN ONE IS ANGRY
Britons: Would you mind not disturbing me?
Malaysians: Celaka you!



***ble bce terigt citer adnan sempit 2....huhuhu..

Tuesday, February 21, 2012

2 TAHUN...

Salam.....pe kaboo???hihiiii...jom bce story aq mlm nie...peace... (^_^)

2 thn????agk2x kjp k lme nk blh smpai jd 2 thn..2 seme ats diri msing2 kn??dlm kes aq nie..pjm celik..pjm celik..da 2 thn hbgn aq nge dye..cm kjp je...xsedo lasum da 2 thn..cm bru smlm je kte org knl..cm2x brlku spjg 2 thn nie..syukur sgt hbgn kami msih kekal smpai k hri nie...aq btol2x respect wif my "PAPA" coz smpai awi nie dye ley thn dgn prgai aq nie..ble dfkirkn blik..aq emg xlyk tuk dye...dye sgt2x baik,spjg aq knl dye...dye xpnh nyesal knl aq,dye blh trima ap jua klmhn aq,law ad y krg dye akn ckp trus,wlw mnde 2 akn mnctuskn prgaduhan..brgaduh emg xblh lari dlm 1 prhbgn sbb kesannya mnjdi 1 pringatan bt aq n dye..dye jgk byk ajr aq ttg khdpn..byk y aq bljr dri dye..pe y aq trse sgt,ble ad y xske aq nge dye..org sllu judge  mlalui luaran je...mntg2x mke dye ganas..seme org igt dye jaat...cian dye..plezz yeee..."don't judge a book by it's cover"..org y xknl dye akn ckp cm 2,tp xpe..aq knl dye dlu dri org lain....dksmpatan nie aq nk ucpkn ribuan terima kasih  x trhingga krna msh sudi mmbnrkn sy brada dsmpg awk ""MOHD DANIAL HAFIZI BIN MOHD TAJUDDIN""



>>>>:::: HAPPY ANNIVERSARY::::<<<<
(21 FEB 2012)

sy syunk awkkkk...

















***p/s: smoga hbgn kte trus kekal...amin..

Wednesday, February 15, 2012

15 FEB 2012



Salam & slmt ptg..

Pe kabo??cht x??skrg musim dmn jge kchtn keii...mnum air msk manyak2x..sAyunk kowang!!!..
entry aq ptg nie lpas blik kje.lps mdy seme & tgu mse nk maman  (nsi bungkus je)...sempat terjah cni dlu...hikhik..sbnrnya aq sje nk sharing nge kowang pe y trjdi awi nie kt OPIS aq.msti nk tao kn..hikhik..kei2x aq citer..sbnrnya opis aq de bt 1 event dlmn awi nie...iaitu "MAJLIS PERASMIAN LEMBAGA LEBUHRAYA MALAYSIA"..ahakx..gempak kot!!xde la..events dlmn je...tp okei la,sbb aq pom trlibat same..tuk mkluman kowang library kt tmpt aq kje nie,sblom rsmi xcm library pom...buku x trsusun..ad y xde no.rjukan..shingga law msuk skli pom..npk buku je kt lantai..agk teruk jgk la..ats krjasama phk y trlibat trmsuk aq trpksa OT tuk kmskinikn blik library supaya jd library..alhamdulilah,brkat krjasama library nie kemas & blh dgunakn sepenuhnya....lege....



geng2x y bkrja keras...

da kemasss......

sblom di sign oleh kp...


mjlis brjln dgn lancar..amin..dismping itu jga,tanggal 15/02/2012 juga mrpkn burday kwn skrja aq..dksempatan nie aq nk ucpkn "SELAMAT HARI TUA HASIDAH BT TAIB".. Semoga dipnjgkn umo & murah rzki...cpt2x la kwen ek..xsabo nk tgk ko naik plmin..pastu jd cm hanim...(mak buyung)..hikhik..gurau2x je ek...


selamat ye.....!!!




Saturday, February 11, 2012

SELAMAT

Salam & selamat pgi...

msti ad y blom bgn kn???aq bru je pas mdy..jp aq nk kuor wif my fren..wait 4 me y darl..lege sgt2x..ble bke blog pg nie da OK...smlm blog aq kne hack..sape punya krja enth...cm nk ngeh je..xtao nk bt pe..nsb baik la ad hamba allah nie y tlom aq.. tenkiu ya @EN.ZUHRI... skrg da blh start menconteng blik...syukur sgt2x...mood pom da kmbali..da xmonyok cm smc
lm..blh la kuor dgn gmbira nyaaa...hikhik..suke2x.....




p/s: mtk2x pas nie da x trkene...amin..

Thursday, February 9, 2012

SYARAT BELI KERETA......


Hai & selamat ptg...kowang seme sihat x??brkat doa kowang seme aq wase OK daa...xmam ubat pom xpe..hihihi..juz nk share jew,,mse aq tgh keje td aq de bce paper (emg kje aq bce paper pom)..terbace la info syart pembelian kereta..mak ai..smkin ketat upernya..igtkn sng je..bwu je nk psg angn2x nk angkt kete 1..entah2x dpt  x...kita tungguuuuuu......hihihi....

it's mine!!!!!hihihihi....


INFO SYARAT PEMBELIAN KERETA :-
  1. Berkuat kuasa 1 Januari 2012
  2. Ambil kira pendapatan bersih pembeli, bukan lagi gaji kasar
  3. tiada pinjaman kereta melebihi 9 tahun & 9 tahun adalah tempoh pinjaman maksimun yang dibenarkan
  4. Proses kelulusan pinjaman sewa beli kenderaan mengambil masa yang lebih lama iaitu antara tujuh & lapan hari
  5. Institut kewangan mesti memberikan maklumat terperinci mengenai produk pembiayaan yang dimohon
  6. Pihak bank mesti pastikan pemohon pinjaman bank benar-benar faham & jelas tentang perkara berikut :
  • Jumlah bayaran balik yang perl diselesaikan peminjam
  • Jumlah kos kadar faedah yang akan ditanggnung sepanjang tempoh pembiayaan
  • Risiko pinjaman bank
  • Kesan kenaikan kadar faedah terhadap pembiayaan yang diambil


***sumber : berita semasa..










p/s : ble FLX aq nk kuor nie..xsaborrrr...

Wednesday, February 8, 2012

MALAM NIE...

hai & selamat mlm semua...pe kabor,,semoga sihat sllu..MALAM nie sje je nk touching2x..hukhuk,,aq xsihat cm nk dman je..dr td asyik haacchhhuumm!!!..trseksa tao...nsb bdn la..bwu je start awi nie keje,,da jd cm nie..xpe2x..aggp nie 1 cbrn hdup..hukhuk...ditambh lak my CIK ABG bz mlm nie,lg rse trseksa...rndunye dye taoo...agk2x dye msti da otw pg mjlis 2...semoga slmt & epy ye papa tuk mlm nie...(ayt redo)

hurrrmmm.....mlm nie rse snyi je..xtao nk bt pe..y aq blh bt duk mngdap mende alah nie jela...nie je hrta y aq ad...y lain2x dlm prncangan..insyallah...semoga dimakbulkn pe y aq hjti...
(jgn gelojoh)...hihii

Sok still kene keje..keje emg xpnh nk abez..ble byk sgt smpai xtrbuat,cm2x blh brlku..nk mrh org 2 la..nk mrh org nie la...cm2x rgm..xpe2x plg2 ap y da brlku jdikn pengalaman hidup,jgn diulg mnde y same tp cuba perbaiki dri supaya mnjdi lbh baik..
(ayt nie emg tuk aq)...





p/s: jgn ditangisi pe y da brlaku hri nie krna hri sok msih ad..........

Sunday, January 29, 2012

MAIN-MAIN

salam & slmt pg semua...entry aq awi nie main-main..hikhik..sje je nk share nge kowang...mse aq blik kg awi 2 smpena cuti CNY, kg aq de bt sukaneka..law kowang nk taw kg aq emg slalu bt game cm nie...rmai da kg aq trun xkira tue muda,kecik besor, boy k gurl..smua trun..sporting giler..law kowang nk tao,,trmsuk aq skli la..hakhak...cm2x tvt diadakan...aq nge mke poyo join semua prmainan y ad..(nk hdiah jer...) antra game y dye owg bt, kail botol, belon bracun (ikat belon kt kaki,pjak belon lwn kita.sape y ad lg belon kt kaki, dikira pemenang) rakit darat, trik upih,bowling pdg,isi air dlm botol, smbut k/syg, cabutan brtuanh & cm2x lg la..hdiah pom agk mnrik..hikhik..igt kn smpai ptg jer...uper nye smpai mlm kot...mlm lak diadakn gme futsal..aq tnpa segan silu join la skli..nk sihat, msti kuorkn pluh...hahaha...

org2x kg aq y smgt trmsuk aq..haha

nie acara plg sakit aq kene..jtuh, trgolek seme ad..nsb bdn...tp emg enjoy la..

acara belon beracun & bowling pdg....(semangat)

tvt smpai mlm..game smpai mlm,,,pic y bwh 2..hdiah y dimenangi oleh fmly aq..byk x???hikhik


selesai semua nya...emg main-main aq awi 2..huhu...tenkiu diucapkn kpd pihak pnganjur kg aq..sdkit sbyk tvt cm ni dpt mngeratkn bhgn silaturahim antara pnduduk kg..yela,y jrg blik 2,ble join tvt cm ni..sronok jgk...byk mnfaat & faedah akn kte dpt..blh jpe kwn2 lme..blh main-main je...cm zmn knk2 dlu...hikhik..hrp2x tvt cm nie akn still diadakan tuk taun2x y akan dtg...tQ








p/s: 2 my cik abg,,jgn jeles...ahaks..syg kamo...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...